ASSALAMUALAIKUM

MINGGU 2

Objektif Kemahiran Bahasa
Bahasa Melayu Tahun 1



Kemahiran Mendengar dan Bertutur 













Kemahiran Membaca

Objektif 1                      : Membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis                                             dengan sebutan dan intonasi yang betul;

Contoh / Tajuk Bahan 1    : Kaki



Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Teks bergambar ini mengandungi gambar yang sesuai dibaca oleh murid-murid tahun 1. Guru membimbing murid terlebih dahulu membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul, kemudian murid membaca secara berkumpulan dan individu.

Contoh / Tajuk Bahan 2    : Mata



Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Kandungan teks mengandungi ayat yang mempunyai dua atau tiga suku kata dan perkataan yang hampir sama bunyi. Bimbingan guru perlu bagi memastikan murid membaca perkataan dengan intonasi dan sebutan yang betul.


Objektif 2                          : Membaca dan memahami perkataan dan frasa yang                                                            mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal                                             berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;

Contoh / Tajuk Bahan 1    :




Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Kad perkataan tersebut mengandungi diftong ai,au dan oi. Perkataan diftong tersebut sudah ditandakan bagi memudahkan pelajar untuk membaca dan melihat dengan lebih jelas jenis diftong tersebut.

Contoh / Tajuk Bahan 2    :

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Kad tersebut mengandungi vokal berganding yang berbeza dengan diftong. Pelajar dapat membaca dengan betul setelah dibimbing oleh guru dengan sebutan yang tepat.


Objektif 3                          : Membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan                                                       dengan sebutan yang betul;

Contoh / Tajuk Bahan 1    :

Kesesuaian bahan dengan kemahiran                        : Kad tersebut mengandungi dua gambar dan ayat tunggal. Guru boleh menyuruh murid untuk membina ayat tunggal lain berdasarkan gambar tersebut.

Contoh / Tajuk Bahan 2    :


Kesesuaian bahan dengan kemahiran                        : Kad tersebut mengandungi contoh ayat tunggal dan perkataan yang mudah difahami oleh pelajar.




Objektif 4      : Membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan                       betul;

Contoh / Tajuk Bahan 1    :

Cerita Kanak-kanak : Belalang

Di dalam sebuah taman bunga, terdapat seekor belalang yang suka menyanyi dan menari. Ia berasa gembira kerana dapat hidup di dalam taman yang indah itu. Di dalam taman itu terdapat juga berbagai-bagai jenis bunga seperti bunga raya, mawar, dahlia, kenanga, melur dan cempaka. Taman bunga itu berwarna-warni dan harum. Tiap-tiap hari, belalang akan menyanyi dan menari. Ia akan melompat dari satu pokok ke pokok yang lain. Belalang mempunyai ramai teman di dalam taman itu. Ada rama-rama, kumbang, lebah dan semut. Mereka dapat tinggal di taman itu. Mereka sering bermain dan menyanyi bersama-sama.

Pada suatu hari, belalang mencari kesemua rakan-rakannya untuk bermain tetapi mereka semua sedang sibuk mencari makanan dan berpindah untuk berlindung sebelum musim hujan tiba. Belalang tidak percaya hujan akan tujun sebentar lagi. Ia asyik menyanyi dan menari sendirian. Setelah lama menyanyi, belalang pulang ke rumah dan tidur kerana keletihan. Hujan turun dengan lebat lalu belalang terbangun. Ia berasa sangat lapar tetapi di rumahnya tiada makanan.

“ Bila hujan berhenti bolehlah saya mencari makanan,” katanya dalam hati. Belalang berbaring semula dan tertidur. Apabila dia terjaga, hujan tetap turun dengan lebat. Belalang berasa menyesal kerana tidak mengikut nasihat rakannya untuk mencari makanan sebelum musim hujan. Akhirnya belalang jatuh sakit. Rakan-rakan belalang tidak mengetahui keadaan belalang yang sakit. Apabila hujan berhenti,lebah teringat akan belalang. Dia keluar dari sarangnya dan pergi ke rumah belalang. Ia amat terperanjat melihat belalang yang terlantar di atas katil di rumah.

“Saya akan membawa makanan,” kata lebah kepada belalang apabila melihat belalang terlalu lemah dan pucat. Lebah mencari semut dan rakannya yang lain untuk menolong belalang. Akhirnya belalang sembuh dan sihat. Belalang insaf dan sering mendengar nasihat daripada rakannya.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Teks tersebut mempunyai pelbagai tanda baca seperti tanda koma, noktah dan sebagainya. Guru perlu menegaskan kepada murid bahawa setiap tanda baca membawa maksud berbeza dan perlu dibaca dengan intonasi yang betul.

Contoh / Tajuk Bahan 2    :

Tertipu Berulang Kali

Di suatu hari, seorang lelaki sedang dalam perjalanan pulang ke kampung halaman. Dia berjalan dengan menarik seekor keldai di belakangnya. Seorang pencuri melihat hal ini. Dia mengendap-endap dan memutuskan tali pengikatnya dan mengambil keldai tersebut. Setelah beberapa lama, sang empunya keldai pun menyedari bahawa keldainya telah hilang. Dia berlari ke sana sini mencari keldainya dengan panik.

Sampailah dia pada sebuah perigi. Di tepi perigi, dia nampak seorang lelaki tetapi dia tidak tahu bahawa lelaki itulah yang telah mencuri keldai miliknya. Dia bertanya kepada lelaki itu adakah dia melihat seekor keldai di sekitar tempat itu.

Pencuri itu tidak menjawab, malah dia menangis dan bersimpuh di tepi perigi.

"Mengapa kau menangis?" tanya pemilik keldai kehairanan.

"Dompetku jatuh ke dalam perigi ketika aku menimba air. Jika kau dapat membantuku mengambilnya, aku akan berikan kau seperlima dari wang yang ada dalam dompet itu. Kau akan mendapatkan seperlima dari seratus dinar emas di tanganmu!"

Pemilik keldai pun berfikir, "Wah! Wang itu cukup untuk membeli lebih dari sepuluh keldai! Bila satu pintu tertutup, sepuluh pintu lain akan terbuka."

Dia segera membuka pakaiannya dan turun ke dasar perigi. Sudah pastinya di dalam perigi itu tidak terdapat apa-apa. Dan si pencuri pun melarikan pakaian orang itu.


Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Teks tersebut mengandungi tanda baca seperti tanda seru, tanda tanya, noktah dan sebagainya. Pelajar perlu dibimbing dengan membaca mengikut sebutan dan intonasi yang betul.



Objektif 5      : Membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan                     untuk mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul;

Contoh / Tajuk Bahan 1    :
Anjing Yang Bodoh
Seekor anjing yang mendapatkan sebuah tulang dari seseorang, berlari-lari pulang ke rumahnya secepat mungkin dengan senang hati. Ketika dia melewati sebuah jembatan yang sangat kecil, dia menunduk ke bawah dan melihat bayangan dirinya terpantul dari air di bawah jembatan itu. Anjing yang serakah ini mengira dirinya melihat seekor anjing lain membawa sebuah tulang yang lebih besar dari miliknya.
            Bila saja dia berhenti untuk berpikir, dia akan tahu bahwa itu hanyalah bayangannya. Tetapi anjing itu tidak berpikir apa-apa dan malah menjatuhkan tulang yang dibawanya dan langsung melompat ke dalam sungai. Anjing serakah tersebut akhirnya dengan susah payah berenang menuju ke tepi sungai. Saat dia selamat tiba di tepi sungai, dia hanya bisa berdiri termenung dan sedih karena tulang yang di bawanya malah hilang, dia kemudian menyesali apa yang terjadi dan menyadari betapa bodohnya dirinya.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Guru perlu membimbing pelajar untuk mencari idea utama dan membuat kesimpulan yang betul berdasarkan cerita tersebut.

Contoh / Tajuk Bahan 2    :
Pelajaran Sang Kodok
Sekelompok kodok sedang berjalan-jalan melintasi hutan,dan dua di antara kodok tersebut jatuh kedalam sebuah lubang. Semua kodok-kodok yang lain mengelilingi lubang tersebut. Ketika melihat betapa dalamnya lubang tersebut,mereka berkata pada kedua kodok tersebut bahwa mereka lebih baik mati. Kedua kodok tersebut tak menghiraukan komentar itu dan mencuba melompat keluar dari lubang itu dengan segala kemampuan yang ada. Kodok yang lainnya tetap mengatakan agar mereka berhenti melompat dan lebih baik mati.
            Akhirnya, salah satu dari kodok yang ada di lubang itu mendengarkan kata-kata kodok yang lain dan menyerah. Dia terjatuh dan mati. Sedang kodok yang satunya tetap meneruskan untuk melompat sedapat mungkin. Sekali lagi kerumunan kodok-kodok tersebut berteriak padanya agar berhenti berusaha dan mati saja. Dia bahkan berusaha lebih kuat dan akhirnya berhasil.
            Ketika dia sampai diatas, ada kodok yang bertanya, "Apa kau tidak mendengar teriakan kami?". Lalu kodok itu (dengan membaca gerakan bibir kodok yang lain) menjelaskan bahawa ia pekak. Akhirnya kodok2 tesebut sedar bahwa saat di bawah tadi kodok pekak itu menganggap mereka telah memberikan semangat kepadanya.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Pelajar dilatih supaya membaca beberapa kali teks supaya dapat memahami dan memudahkan langkah untuk mencari idea utama. Guru boleh membentuk pelajar dalam beberapa kumpulan untuk mencari idea dan isi tersurat teks tersebut.



Objektif 6      : Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan                      betul dan memindahkan kepada bentuk bukan grafik;


Contoh / Tajuk Bahan 1    : 





Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Guru menyuruh murid melihat grafik tersebut secara teliti supaya dapat membuat kesimpulan dengan tepat. Murid diminta membina beberapa ayat mudah berdasarkan bahan grafik tersebut.

Contoh / Tajuk Bahan 2    :


Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Guru menyoal pelajar apa yang mereka tahu berdasarkan gambar tersebut.

Objektif 7                         : Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik                                             hibur untuk memperkaya kosa kata dan menambah                                                              pengetahuan.

Contoh / Tajuk Bahan 1    : Pantun Jenaka

Sudah diambil mari diurut
Diurut dibawah pokok sena
Melihat kambing mencabut janggut
Gajah pula mengorek telinga

Ambilkan bilah pokok sena
Jadikan lata tempat berhandai
Andaikan gajah korek telinga
Giliran buaya hajat berinai

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Di dalam pantun tersebut mengandungi beberapa kosa kata yang jarang dan sukar difahami oleh pelajar tahun satu seperti “lata”, “berhandai”, dan “berinai” yang boleh ditambah dalam kosa kata pelajar.


Contoh / Tajuk Bahan 2    : Pantun Teka Teki
  
Kalau tuan bawa keladi
Bawakan juga si pucuk rebung
Kalau tuan bijak bestari
Binatang apa tanduk dihidung?

Beras ladang sulung tahun
Malam malam memasak nasi
Dalam batang ada daun
Dalam daun ada isi

Terendak bentan lalu dibeli
Untuk pakaian saya turun kesawah
Kalaulah tuan bijak bestari
Apa binatang kepala di bawah?

Kalau tuan muda teruna
Pakai seluar dengan gayanya
Kalau tuan bijak laksana
Biji diluar apa buahnya?

Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Pantun teka teki ini mengandungi isi tersurat yang memerlukan pelajar mencari jawapan kepada teka teki tersebut. Di samping itu, terdapat penggunaan perkataan yang sukar seperti “rebung”, “terendak”, dan “bentan”.


Kemahiran Menulis













1 ulasan: